home
 Články
Blog

Ako trénovať bez rizika vyhorenia

Posúvanie svojich hraníc ďalej a prekonávanie kríz je nesporne znakom toho, že ste fyzicky aj mentálne odolný jedinec. Ak chcete predísť tomu, že zajdete až príliš ďaleko “za čiaru”, potrebujete optimálnu tréningovú stratégiu. Už nemusíte hľadať ďalej, športtestery a smart hodinky Garmin s pokročilou fyziologickou metrikou vám podajú pomocnú ruku a nebudete na to potrebovať doktorát zo športovej medicíny.

Menej stresu, viac výkonu

To čo jete, ako spíte a spôsob akým sa vyrovnávate s nástrahami bežného života má veľký vplyv na váš športový výkon. Variabilita srdcovej frekvencie je fyziologický parameter, ktorý dokáže spoľahlivo naznačiť, či ste pripravený na tvrdý tréning alebo by bolo najlepšie si dnes dať „restday“.  Zjednodušene povedané je to meranie časového rozdielu medzi jednotlivými údermi srdca. Ak je tento rozdiel v pokoji vyšší je všetko ok, ale ak vaše srdce bije s presnosťou metronómu, je to jasný signál pretrénovania, ba či dokonca prítomnosti zdravotného problému.

Zariadenia Garmin vyšších rád obsahujú predinštalovanú aplikáciu Stres Score, ktorá na základe variability srdcovej frekvencie meria  na stupnici od 1 po 100 (kde 1 je malý stres a 100 extrémny) Váš aktuálny stav. Ak sa vo vašom zariadení takáto aplikácia nenachádza môžete si z Connect IQ stiahnuť napr. aplikáciu HRV pre určenie momentálnej variability pulzu. Isť stále na hranicu preťaženia príliš často a bez dostatku spánku a správnych nutričných hodnôt vašej stravy zvyšuje stresové skóre a má negatívny dopad na Váš výkon. Skúste do svojho života zaviesť prirodzené pravidlá ako: vyberanie si vhodnej stravy , pravidelný spánok na sedem-osem hodín denne. Dôležité je nájsť si zdravý spôsob ako sa vyrovnať so stresom bežného dňa. Nielenže sa vám podarí dosahovať lepší výsledok v športe, ale aj vaše telo a duša dostanú to, čo potrebujú.

Poznajte svoju hranicu

Anaeróbny prah (laktátový prah) je hranica nášho metabolizmu, keď pri intenzívnom výkone spaľujeme energetické zásoby bez prístupu kyslíka. Vtedy v našom tele vzniká vedľajší produkt, kyselina mliečna, ktorá negatívne ovplyvňuje náš výkon. Spoznáte to jednoducho, keď viac nedokážete bežať rovnako rýchlo a svaly Vás doslova pália. So športtesterom dokážete určiť tento prah a intenzitu svojho výkonu udržiavať na tejto hranici. Tréning za hranicou laktátového prahu je prínosný, ale nie príliš často. Telo potrebuje určitý čas aby odstranilo nahromadenú kyselinu mliečnu z tela a doplnilo zásoby glykogénu (nášho paliva) vo svaloch a pečeni.

Namiešanie správneho mixu

Samozrejme každý chce na tréningoch dať zo seba všetko. Ale ten správny mix ťažkých tréningov s vysokou intenzitou nakombinovaných s regeneračnými cvičeniami zníži celkovú záťaž na váš organizmus. Z nižším stresovým skóre máte istotu, že môžete poriadne zatlačiť na pílu, keď máte v kalendári naplánovaný HIIT tréning.

Nepozerajte na detail ale na celok

Naozaj dobrý športtester využijete pri rôznych športoch. Áno, presne to je ten kľúč. Potrebujete zmenu! Kombinovanie vášho bežného tréningu s rekreačným športom ako cyklistika, plávanie, či bežky alebo in-line korčule, zabezpečí, že sa budete všestranne rozvíjať a dokážete sa intenzívnejšie sústrediť na svoju športovú prípravu. Vykonávanie športu s radosťou je totižto základ toho aby ste predišli vyhoreniu pri tréningoch.

Želáme Vám veľa zábavy a športových úspechov!

Pridaj komentár

*

kvalitni repliky hodinek