home
 Články
Blog

Nepodceňujte zimnú hydratáciu!

Aj vám blysne hlavou, že v zime sa toľko nepotíte, tak piť veľa vody netreba? Pozor! Ľudské telo v nízkych teplotách neposiela bežné signály a môžete byť dehydrované viac, ako si myslíte.

Koľko sa potíme.

V lete je množstvo potu znak toho, že si „dávate do tela“. Je jasné, že tieto straty vody chcete ihneď doplniť. Pri tréningu sa potíte stále intenzívne, aj keď teploty klesnú pod nulu. Možno si to nevšimnete, ale suchý zimný vzduch dokáže vysušiť rýchlo aj v mraze.

Pocit smädu.

Pocit smädu je jasný znak toho, že sa máte napiť. Ale…nízke teploty dokážu potlačiť váš smäd. Telo v chlade spomalí krvný obeh, aby si uchovalo viac tepla. Váš mozog je oklamaný týmto stavom, aj keď ste vypotili celé more, stále si myslí, že je hladina hydratácie sa nezmenila.

Stále plná nádrž.

Hydratácia nie je jednorázový proces. Tekutiny treba pravidelne dopĺňať počas celého dňa. Netreba sa zmeniť na prietokový ohrievač. Ani veľa nie je dobré. Zdravá hodnota podielu vody v tele je: u žien 45% – 60% a u mužov 50% – 65%. Ak nepatríte k tým, čo naháňajú každý spálený gram tuku a naháňate skôr výkony, nezabudnite, že v chlade vaše telo spotrebuje energie viac. Plánujete tvrdo udrieť bielu stopu? Váš „ionťák“ by mal byť trocha sladší. Vaše telo zo seba vydá energiu na výkon + vynaloží energiu potrebnú na termoreguláciu organizmu. Aj dehydratácia zvyšuje riziko podchladenia.

Pite to, čo vám chutí.

Perfektný nápoj v prášku s príchuťou kiwi nemusí byť práve vaša “šálka čaju“. Vyberte si nápoj, ktorý má príjemnú chuť, uvidíte, že sa vám prehľta aj počas behu ľahšie. Športový iontový nápoj doplní všetko potrebné v správnych pomeroch a dokonca neskôr zamŕza. Aj fľaša, z ktorej pijete je dôležitá. PET fľaša, camelbag, či športová fľaša? Vyskúšajte a zistite, čo vám najviacej vyhovuje pri vašej aktivite.

Sledujte reč tela.

Bolesť hlavy, kŕče a pocit slabosti patria medzi najčastejšie príznaky dehydratácie a potreby doplnenia elektrolytov. Nečakajte, kým bude neskoro. Úroveň zavodnenia organizmu môžete sledovať aj v číslach. Zariadenia na analýzu zloženia organizmu, ako napríklad smart váha Garmin Index™,  ktoré vám okrem hmotnosti zmerajú aj hydratáciu organizmu, percento podkožného a viscerálneho tuku, či metabolický vek. Údaje si nemusíte zapisovať do pamätníčka. Automaticky sa zaznamenajú do vášho konta na Garmin Connect. Nie len vaše, ale celej rodiny alebo športového tímu. Váha automaticky rozpozná, kto na nej stojí a údaje odošle do príslušného účtu.

Pridaj komentár

*

kvalitni repliky hodinek